HAMLET
SPEKTAKL DYPLOMOWY STUDENTÓW WYDZIAŁU AKTORSKIEGO
ROK AKADEMICKI 2023/2024
HAMLET
William Szekspir
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Maciej Gorczyński
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Iwona Bandzarewicz
Muzyka: Jan Jakubik, współpraca Szantal Strzelińska i Antoni Włosowicz
Choreografia: Piotr Mateusz Wach
Inspiracje muzyczne: Lena Witkowska
Asystent reżysera: Jakub Santarosa
Asystentka choreografa: Maria Chojnacka
Inspicjent: Jakub Kondrat
Video: Iwona Bandzarewicz, Artur Kujawa (,,Maroko”)
Inżynier wyobraźni: Konrad Krupiński
Fotosy: Iwona Bandzarewicz
Obraz na plakacie: Iwona Bandzarewicz
Grafika: Tomasz Kubicki
W spektaklu wykorzystano:
Wiersz „Prolog/dziesięć ostatnich dni życia poety” Jakuba Santarosy do muzyki Jana Jakubika
Wiersz „Tato” Konrada Krupińskiego do muzyki Jana Jakubika
Maria Chojnacka – HAMLET, OFELIA
Dorota Goljasz – HAMLET, GERTRUDA
Szantal Strzelińska – HAMLET, DUCH, AKTORKA
Maksymilian Hojka – HAMLET, POLONIUSZ
Jan Jakubik – HAMLET, ROSENCRANTZ
Jakub Kondrat – HAMLET, LAERTES, AKTOR
Konrad Krupiński – HAMLET, GUILDENSTERN, GRABARZ
Jakub Santarosa – HAMLET, KLAUDIUSZ
Na stypę u króla Klaudiusza przychodzi niczym chochoł w Weselu nie duch, ale dusza ojca. Jej obecność odczuwa tylko Hamlet, zbuntowany chłopak, odrzucony przez matkę następca tronu, rozdarty między miłością do Ofelii i żałobą po śmierci ojca. Hamlet odczytuje znaki przekazywane przez zjawę, rozpoczynając, kolejny raz, mityczną opowieść Szekspira. Jednocześnie świat spektaklu rozpada się podobnie jak osobowość Hamleta.
Każdy z przedstawionych w spektaklu Hamletów reprezentuje inną dominującą cechę tej archetypowej postaci, od bezpardonowej bezwzględności do anarchicznego poczucia humoru.
W odwróconym świecie „Hamleta” normalność staje się symptomem choroby, szaleństwo zaś – próbą przywrócenia sprawiedliwości, walką o wolność i samoświadomość. Prowokacyjna obecność Hamletów staje się dla pozostałych postaci wyrzutem sumienia i zadrą. Przynosi również nieszczęście, co przedstawiamy w rozbudowanym wątku Ofelii.
Teatr w rozumieniu „Hamleta” jest zwierciadłem podstawionym naturze. Dlatego nasz Hamlet korzystając z chwytów i języka teatru postdramatycznego, kieruje autorefleksyjne spojrzenie na formę spektaklu dyplomowego. Zadaje pytanie o sprawczość i siłę teatru.
Maciej Gorczyński
Premiera: 9 i 10 listopada 2023
Czas trwania spektaklu: 2 godz., 40 min. (15 minut przerwy)
Fotosy: Iwona Bandzarewicz