ŻADNYCH PRZEDWCZESNYCH WNIOSKÓW

SPEKTAKL DYPLOMOWY STUDENTÓW WYDZIAŁU AKTORSKIEGO
ROK AKADEMICKI 2022/2023    

ŻADNYCH PRZEDWCZESNYCH WNIOSKÓW
Na podstawie opowiadań Witolda Gombrowicza: „Na kuchennych schodach”, „Dziewictwo”, „Zbrodnia z premedytacją”.

Reżyseria / chaos: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik
Scenariusz: Jan Jurkowski, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik
Antypedagogiczny Kreator Wolnościowy: Bartosz Gelner
Świetlny Dewastator Przestrzeni: Gwidon Wydrzyński
Kostiumy: Sylwia Szefer
Scenografia: Małgorzata Mizielińska
Muzyka oryginalna: Bartłomiej Wójcik
Charakteryzacja: Anna Chaniecka-Półciennik, Marta Prawowicz
Realizacja światła: Jakub Górski, Filip Superson, Mateusz Grochowiecki
Realizacja dźwięku: Emil Ruszczyński, Piotr Sobkowski 

 

 

Obsada:

Marcin Cieślikowski – PAN H 
Paweł Gabor – PAN H 2 
Jakub Gąsior – STEFAN
Julian Knaf – IGNACY
Aleksandra Piotrowska – CECYLKA 
Dominika Suchecka – PANI K 
Krzysztof Surówka – ANTONI 
Sebastian Szabliński – CZESIA / PAWEŁ 

Premiera: 12 listopada 2022 
Czas trwania spektaklu: 2 godziny 

Hipokryzja i kłamstwo są składnikami każdej kultury i tworzą atmosferę, którą oddychają ludzie żyjący we wszystkich społeczeństwach. W opublikowanych w latach trzydziestych XX wieku opowiadaniach Witold Gombrowicz przygląda się różnym przejawom społecznego zakłamania. Gombrowicz był pochłonięty tą problematyką również w późniejszych latach, w 1953 roku w swoim Dzienniku zanotował: „Choroby sekretne leczą się tylko ujawnieniem”. „Choroby sekretne”, toczące nasze społeczeństwo w latach dwudziestych XXI stulecia, są tymi samymi chorobami, które miał na myśli Gombrowicz. Dlatego lektura opowiadań Na kuchennych schodach, Dziewictwo i Zbrodnia z premedytacją nadal jest czynnością zajmującą. 
Nasza adaptacja, dokonana na potrzeby inscenizacji, łączy wątki i postaci tych trzech opowiadań w jedną, nową całość. Jednocześnie tworząc tę całość jesteśmy wierni prozie Witolda Gombrowicza. To, co nowe powstaje z połączenia elementów pochodzących z trzech opowiadań, ale nie zawiera składników u Gombrowicza nieobecnych. Jeśli wychodzimy poza Gombrowicza, to, dlatego że zaczynamy od jego prozy, aby skończyć w przestrzeni teatralnej i specyficznym dla teatru doświadczeniu zarówno aktora, jak i widza. 
Na koniec zwracamy się z prośbą skierowaną zarówno do widzów, jak i aktorów, żeby nie wyciągali Żadnych przedwczesnych wniosków

Małgorzata Hajewska – Krzysztofik 

 
 
   
 
 
fotosy: Mikołąj Zacharow
 
Teatr Studyjny w Łodzi, ul. Kopernika 8, 90-509 Łódź
tel: 42 63 64 166